Oplichting

Veel mensen maken tegenwoordig gebruik van handelsites om goederen te kopen of verkopen. Veelal ondervinden de kopers en verkopers geen problemen, maar een enkele keer kan het voorkomen dat het 'gekochte' goed niet geleverd wordt maar dat er al wel betaald is. Wanneer de verkoper niet reageert op uw verzoeken om het goed te leveren of het geld terug te storten, dan bent u mogelijk slachtoffer geworden van oplichting.

Wanneer u slachtoffer bent geworden van oplichting via een handelsite (bijvoorbeeld Marktplaats, Speurders of 2ehands) dan is het raadzaam de volgende gegevens veilig te stellen:
Meldpunt Internetoplichting
Op 8 oktober 2010 ging het Meldpunt Internetoplichting live. Het meldpunt ontvangt alle aangiftes van internetoplichting die via Meldpunt Internetoplichting zijn gedaan. Het meldpunt analyseert de aangiftes en bekijkt welke aangiftes met elkaar verbonden zijn. De deskundigen van het meldpunt bepalen na een zorgvuldige controle of er gezien de aangiftes een opsporingsonderzoek nodig is.

Als zo'n onderzoek wordt afgerond, gaat het dossier naar de politie in de regio waar de verdachte (waarschijnlijk) woont. De lokale politie bepaalt vervolgens (aan de hand van capaciteit en prioriteit) of zij de zaak volledig afhandelt en aanlevert aan het openbaar ministerie.

Via Meldpunt Internetoplichting werken publieke en private partijen nauw samen om internetoplichting te bestrijden. Politie, Openbaar Ministerie en bekende handelssites (bijvoorbeeld Marktplaats) vinden het belangrijk dat het vertrouwen in de handel via internet wordt beschermd, zodat consumenten op een plezierige manier en in goed vertrouwen met elkaar zaken kunnen blijven doen.

Wij hebben voor u een lijst opgesteld met een aantal tips om oplichting te voorkomen:

Hoe verklein ik de kans op oplichting?
  1. Blijf alert
    Wees voorzichtig met uw persoonlijke gegevens. Berg ze zorgvuldig op. Geef nooit uw pincode af. Bedenk of de gegevens die u geeft ook voor het gevraagde doel nodig zijn of zullen worden gebruikt. Let op als iemand u benadert zonder dat u daarom hebt gevraagd. Blijf sceptisch en vraag uzelf hoe waarschijnlijk het is dat een onbekend iemand u iets wilt geven zonder daarvoor iets terug te willen hebben.

  2. Laat u niet dwingen
    Let op als iemand vasthoudend is en blijft aandringen. Let op als iemand u dwingt snel een beslissing te maken. Neem bedenktijd. Geef geen geld aan mensen die u niet kent.

  3. Wees geïnformeerd
    Houd de media in de gaten. Zij geven informatie over oplichtingpraktijken bij u in de buurt. Vertrouwt u het verhaal van iemand aan de deur niet? Doe dan navraag. Zoek het telefoonnummer van het bedrijf op en bel het bedrijf. Sluit de voordeur als u belt. Informeer bij consumentenorganisaties naar uw rechten als consument.

  4. Speel op zeker
    Kies voor samenwerking met gecertificeerde bedrijven. Vraag offertes aan bij vergelijkbare bedrijven voor u tot een koop overgaat. Wilt u werkzaamheden door een bedrijf laten verrichten? Vraag dan vooraf een schriftelijke prijsopgave op en leg vast welke werkzaamheden worden verricht.

  5. Noteer belangrijke telefoonnummers om bijvoorbeeld uw bankpassen te blokkeren.

  6. Bewaar aankoopbewijzen en controleer uw bankafschriften.

  7. Houd uw Windows up to date.
    Mensen vergeten vaak dat Windows Updates zelf moeten worden geïnstalleerd. Het gratis servicepack is makkelijk te downloaden. Ook Adobe Reader (voor pdf-bestanden) is vaak een aanvalsfactor. Criminelen sturen een pdf-bestand toe en als deze geopend wordt, kunnen ze de computer overnemen. Dus zorg ervoor dat Adobe Reader geïpdatet is. Ook de nieuwste versie van Adobe Reader is gratis en gemakkelijk te downloaden. Hetzelfde geldt voor Flash. Dat wordt bijvoorbeeld veel gebruikt voor spelletjes. Zorg ervoor dat u de allerlaatste versie gebruikt.

  8. Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting
    Bij het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) kunt u gemakkelijk online aangifte doen van internetoplichting. Er is ook een speciale site waar u gegevens kunt checken van degene met wie u online zaken kunt doen. Malafide bankrekeningnummers, telefoonnummers, webadressen en emailadressen zijn hier bekend als er aangifte is gedaan. Let op: als gegevens nog niet in de checker staan, betekent dat niet dat veilig zakendoen gegarandeerd is! Sinds de start in 2011 is de checkfunctie zeven miljoen keer gebruikt. Ruim 350.000 checks kregen de mededeling dat het onverstandig is de transactie door te laten gaan. Check hier

  9. Ophalen
    Ga een product dat u wilt hebben, zelf ophalen. Als het bevalt: koop het. Stel uzelf wel de vraag of het niet te mooi is om waar te zijn.

  10. Phishing
    Taal- en spelfouten in een e-mail zijn verdacht. Alle e-mails waarin om geld of vertrouwelijke persoonlijke gegevens wordt gevraagd zijn verdacht. Banken vragen NOOIT via email om vertrouwelijke gegevens, ook niet per telefoon trouwens. Banken vragen ook nooit via email om een rekeningnummer, toegangscode of betaalpas te controleren of te valideren. Niet alleen banken, maar veel meer partijen hebben last van pogingen tot Phishing (gegevens verkrijgen). Let dus ook op Facebook, Twitter, Marktplaats, Ebay enzovoorts.

  11. Websiteadres
    Kijk altijd naar het websiteadres, de url. Die ziet er soms anders uit dan het origineel, let bijvoorbeeld op het verschil tussen www.marktplaats.nl en www.marktplatsss.nl.

  12. Malware
    Links in mails met webadressen die niet bekent zijn, zijn per definitie verdacht. Op die links moet u niet klikken. Zo'n link kan Malware bevatten waardoor kwaadwillenden van afstand toegang hebben tot de pc. Klik ook nooit op verdachte links op social networksites, ook niet van vrienden.

  13. Wachtwoorden
    Bescherm uw account met sterke wachtwoorden en verander deze regelmatig. Gebruik een ander wachtwoord voor elke sociaal-netwerk-site.

  14. iDEAL
    Controleer uw iDEAL-betaling voordat u die goedkeurt via internetbankieren. Dan ziet u precies hoeveel u betaalt, aan wie en waarvoor. Een iDEAL-betaling is een gegarandeerde betaling die de betaler niet eigenmachtig kan laten terugstorten, zoals bij een incasso. iDEAL is dus vergelijkbaar met contant geld en pinnen.

  15. Facebook
    Is uw account door iemand anders overgenomen? Dan kunt u hier terecht om uw account opnieuw te beveiligen: Facebook - Hacked. U komt onder andere op deze pagina terecht als in u het hulpcentrum zoekt naar informatie over gehackte accounts. Meer tips over veiligheid, is hier te vinden: Facebook - Safety